flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення судової практики Козятинського міськрайонного суду за 2010-2012 роки щодо розмежування юрисдикції загальних, господарських і адміністративних судів.

07 лютого 2014, 11:12

Узагальнення

 

судової практики Козятинського міськрайонного суду за 2010-2012 роки

щодо розмежування юрисдикції  загальних, господарських і адміністративних судів.

 

 

Однією з найбільш актуальних у судовій практиці є проблема розмежування підвідомчості справ  під час вирішення судами питань щодо прийняття позовних заяв до свого провадження. Визначення юрисдикції спору в багатьох випадках залишається досить складною проблемою для практики, обумовленою не лише недосконалим  законодавством, а й існуючими в науці та практиці догмами.  На даний час розмежування юрисдикцій здійснюється згідно зі статтями  15, 16 Цивільного процесуального кодексу України , статтями 1, 12 Господарського процесуального кодексу України  та статтями 2, 17 Кодексу адміністративного судочинства України .

На протязі 2010 року в провадженні  Козятинського  міськрайонного  суду  знаходилось 1552  справи  у порядку цивільного судочинства ,  із яких 17 справ  по спорам,  що виникають із земельних правовідносин, та 5 справ щодо оскарження дій або бездіяльності державного виконавця, чи іншої посадової особи державної виконавчої служби, 282 справ в порядку адміністративного судочинства. На протязі 2011 року в провадженні   Козятинського  міськрайонного  суду  знаходилось 1569 справ цивільного судочинства, із яких 16 справ  по спорам,  що виникають із земельних правовідносин, 18 справ щодо оскарження дій або бездіяльності державного виконавця, чи іншої посадової особи державної виконавчої служби,  1 справа, що витікає з корпоративних відносин, 1 справа про припинення права власності на земельну ділянку з участю органів, які здійснюють державну реєстрацію прав, 3089 справ  адміністративного судочинства. На протязі 2012 року в провадженні  Козятинського  міськрайонного  суду  знаходилось 1506 справ  цивільного судочинства ,  із яких 25 справ по спорам,  що виникають із земельних правовідносин, 12 справ  щодо оскарження дій або бездіяльності державного виконавця, чи іншої посадової особи державної виконавчої служби, 1 справа, що витікає з корпоративних правовідносин, 228 справ адміністративного судочинства.

З 2010 року по 2012 рік до Козятинського міськрайоного суду не надходило справ що до спорів про приватизацію і оренду державного комунального майна.

Згідно з діючими положеннями ст. 15 ЦПК України  будь-яка справа щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи  інтересів, яка виникає із  цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових правовідносин   може бути розглянута в  порядку цивільного судочинства.  Між тим, наприклад, характер галузевих спірних правовідносин є не  єдиним і не визначальним критерієм визначення юрисдикцій адміністративних  та господарських судів.

Земельне право як сукупність земельно-правових норм, спрямованих на регулювання земельних відносин в Україні, які стосуються права власності на землю, використання земельних ділянок за цільовим призначенням, зокрема, для виробництва сільськогосподарської продукції з додержанням екологічних правил, встановлення правового режиму земельних ділянок з урахуванням категорії земель, до якої вони належать, створення умов для раціонального використання та охорони земель, збереження її природних властивостей, захисту земельних прав громадян, юридичних осіб, держави та Українського народу. Суспільні земельні відносини виникають між органами державної влади всіх рівнів та органами місцевого самоврядування, юридичними особами і громадянами щодо права власності на землю та її використання за цільовим призначенням, які з урахуванням особливих властивостей землі як об’єкта суспільних відносин регулюються земельно-правовими і цивільно-правовими нормами у тій частині, в якій вони не врегульовані нормами земельного права.

           Органи державної влади у земельних відносинах можуть виступати як державні органи, які здійснюють владні управлінські функції, і як органи, через які держава реалізує своє право на землі державної власності.

         Проблемні спірні питання які виникали при розгляді даних справ майже в повні мірі висвітлені в Постанові  № 3Пленуму Вищого  спеціалізованого  суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ  від 01 березня 2013 року «Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ».

         Зокрема в повні мірі дані роз’яснення, що до критеріїв відмежування справ цивільної юрисдикції від інших, особливо спорів витікаючих із земельних правовідносин.

         Проте під час розгляду  справ по даним категоріям виникають спірні питання, що до розмежування компетенції  органів місцевого самоврядування і компетенції суду  під час розгляду спорів з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян. ( ст. 158 ЗК України), в контексті положень закріплених п. а ч 3 ст. 152 ЗК України.

Так  29.04.2009 року Козятинським міськрайонний судом було прийняте рішення по справі за позовом П. до С., Щ., відділу земельних ресурсів в місті Козятині, про визнання недійсним договорів купівлі продажу земельної ділянки, визнання недійсним державних актів на земельну ділянку, визнання права власності на земельну ділянку.

Зазначеним рішенням позовні вимоги були задоволені і судом визнане право власності за П., на спірну земельну ділянку площею 0,0644 га, на які був розташований її власний будинок.  Проте ухвалою апеляційного суду Вінницької області від 23.11.2009 року рішення Козятинського міськрайонного суду було змінене. Закрите провадження в справі про визнання права власності за П., на земельну ділянку площею 0,0644 га, оскільки  відповідно до п.34 ч 1 ст. 26  ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», виключною компетенцією міських Рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Складності виникають при розмежуванні публічно-правових правовідносин з цивільними правовідносинами по земельних спорах участь в яких приймають органи місцевого самоврядування.

Так Козятинським міськрайонним судом 08.09.2011 року була розглянута за правилами цивільного судочинства справа за позовом І., до Козятинської міської ради, відділу держкомзему у місті Козятині, ПП «Земельний центр» про визнання недійсним та скасування державного акту на право власності на земельну ділянку. Ухвалою апеляційного суду Вінницької області рішення суду скасоване і провадження по справі закрито. Апеляційний суд прийшов до висновку, що між сторонами існує публічно-правовий спір, оскільки виник за участю суб’єкта владних повноважень, який реалізував у спірних правовідносинах  надані йому чинним законодавством владні управлінські функції стосовно надання у власність громадянам земельних ділянок.

Під час розгляду справ стосовно оскарження рішень, дій чи бездіяльності державної виконавчої служби проблемних питань, що до застосування норм права не виникало.

Але на практиці може виникнути ситуація коли  особа подає до суду скаргу на дії державного виконавця, наприклад щодо нарахування розміру заборгованості по сплаті аліментів, а фактично між сторонами існує спір про визначення розміру заборгованості по аліментах, або інший.  Тому такі питання потребують роз’яснення зі сторони Вищого спеціалізованого суду.

 

Узагальнення провів        

Суддя Козятинського міськрайонного суду

Вінницької області                                                         В.Л. Сєчко